De facties

Als speler moet je een belangrijke beslissing nemen. Behoor je tot de gevestigde orde of stel je als nieuwkomer alles in twijfel? Als speler maak je hier een keuze nog voordat je begint. Kies je voor "de Haven" dan behoor je tot de gevestigde orde van de bunker. Je dient je beroep te kiezen aan de hand van de character sheet. De afgelopen jaren heb je doorgebracht in deze gemeenschap toen de mens alle controle over het virus verloor.  Kies je voor de tweede grote spelers factie: "De Anderen" dan zit jouw leven vol verrassingen. Je hebt geen beroepskeuze mogelijkheden in je character sheet en je kunt ons en de rest verrassen met jouw creativiteit. Let op, soms worden en keuzes voor jou gemaakt, in het belang van het groter geheel. Want wat er ook gebeurt:
"Wees productief en draag bij aan de gemeenschap"


-NB. afhankelijk van welke keuze jij maakt als startpunt van je avontuur zul je extra informatie meekrijgen voorafgaande aan het evenement. Jouw keuzes zullen invloed hebben op je voorkennis en achtergrond.-

De Haven

De thuishaven en bunker fractie. Deze fractie bevind zich in en om de bunker 63 en leeft al geruime tijd samen. Voor editie 3 kun je niet meer aansluiten bij deze factie. 

De Anderen

 De andere zijn de spelers die nog niet in de bunker zijn. Zij vertegenwoordigen de tweede spelersfractie van editie 1. De ontberingen en uitdagingen die deze groep heeft moeten doorstaan is tekenend.
Ondanks dat de eerste ontmoeting alles behalve vriendelijk is gebleken hebben de andere hun meerwaarde meer dan eens laten blijken. Ze zijn langzaam maar zeker deel geworden van de haven. Maar hebben ze ook al de zelfde agenda?
Voor editie 3 kun je je niet meer aansluiten bij de Anderen.

De Paria's

Voor editie 3 kun je kiezen om deel uit te maken van de paria's zij zijn verstoten en de rug toegekeerd. Woonachtig in het voormalige dorp en huidige handelspost Gravenbleek zijn dit de spelers die niet toegelaten zijn tot één van de vele bunkers. De paria’s als gemeenschap zijn voornamelijk opgebouwd uit oud-SafeGuard werknemers, die niet genoeg geld konden opbrengen voor een ticket. Maar wel hard gewerkt hebben aan het bouwen van de bunkers. Samen omarmen de Paria’s een nieuwe economie van ruilhandel en overleven in een hechte gemeenschap. Misschien staan ze ook wel open voor jou?
De Paria's leven in en rond de handelspost Gravenbleek. Hoewel het dorp nagenoeg met de grond gelijk gemaakt is tijdens de oorlog hebben een enkeling het toch weten te overleven. Onder leiding van Dante hebben ze hun oase weten te bouwen in wat er over is van de oude wereld.

De Ghillies (NPC)

De een was nou eenmaal wat beter voorbereid om het einde van de wereld dan de ander. En denk je aan voorbereide mensen, dan denk je aan de Ghillies. Deze groepering van veelal militairen en preppers, hebben 2 zaken die hen helpen overleven in de nieuwe wereld. Ten eerste hebben ze de kennis en de kit om te overleven in de natuur. Goed bewapend met zowel militair materieel en een kop vol kennis over bushcraft kunnen zij zich dagenlang verscholen houden in afwachting van een prooi. Hun naam verklapt het al, veel van deze militairen maken gebruik van ghillie-suits om op te gaan in de omgeving om zodoende voorbijgangers te overrompelen.

En daar komt hun tweede voordeel om de hoek kijken: ze zien mensen enkel nog als een middel. Een middel dat maar al te vaak veel nuttige dingen vervoerd. Zij zullen dan ook zonder mededogen eenieder die ze te pakken kunnen krijgen beroven van alles van waarde: wie weg komt met zijn leven heeft geluk.

De NERO (NPC)

Voor niet iedereen is overleven het hoogste doel. Wie het meer dan goed voor elkaar had in de oude wereld, heeft het waarschijnlijk nog steeds redelijk goed voor elkaar in de nieuwe wereld. En in deze uitzonderlijke groep 1%-ers is de merkwaardige hobby ontstaan om andere mensen te tarten voor vermaak. Zij lokken hun slachtoffers, vaak willekeurig gekozen, naar hun befaamde escaperooms, waar zij op SAW-achtige wijze hun vernunft en ethiek testen. Maar eerlijk is eerlijk, wie wint kan rekenen op mooie prijzen! Het is dan ook niet ongebruikelijk dat berooide mensen bewust deze escaperooms opzoeken om zo een kans te maken op voedsel, munitie, batterijen of zelfs drugs en luxe waren.
Wie deze ‘NERO’ precies zijn, is niet bekend. Ze laten zich niet zien en laten hun vuile  werk opknappen door ingehuurde krachten. Wat wel bekend is, is dat zij alle bekende nederzettingen goed in de gaten houden en deze met enige regelmaat pogen te infiltreren. De NERO lijken uitstekende kennis te hebben van de technologie van de oude wereld, en een onuitputtelijke bron van allerhande levensmiddelen.


De Witte Boorden (NPC)

Ook in de nieuwe wereld hebben mensen behoefte aan vermaak en verdoving. Wie genoeg voedsel heeft, zal al snel op zoek gaan naar de wat minder essentiële middelen: luxeartikelen als chocola of lippenstift, wat extra munitie, een stukje zeep, en bovenal: drugs. En waar een behoefte is, springen mensen al snel in het gat in de markt om deze behoefte te vervullen. Wie de wereld doorkruist, zal om de zoveel kilometer in een nieuw territorium stappen van één van de vele handelskartels. 
Het kartel dat actief is rond Bunker 63 noemt zichzelf ‘De Witte Boorden’. In hun voertuigen rijden zij van nederzetting naar nederzetting om een levendige handel te drijven met één ieder die het kan betalen. De oorsprong van hun artikelen? Daar kan je beter niet naar vragen.